– Produkcja betonu polega na zmieszaniu cementu z kruszywem, wodą i chemikaliami. Wszystko odbywa się w odpowiednich proporcjach i jest to bardzo skomplikowany proces – o produkcji betonu rozmawiamy z profesorem AGH Janem Deją ze Stowarzyszenia Producentów Cementu i Piotrem Smolarczykiem, prezesem firmy Budpol.
Drogi betonowe są w Polsce coraz popularniejsze. Niewiele osób wie jednak, na czym polega produkcja tego typu nawierzchni. Drogi betonowe realizowane dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są dwuwarstwowe – składają się z warstwy spodniej (konstrukcyjnej), tzw. dolnego betonu i warstwy górnej, zwanej też betonem ścieralnym.
– Żeby wykonać tego typu zadanie potrzebne są więc dwie wytwórnie, które wykonają oba rodzaje nawierzchni. Materiał wytworzony jest dostarczony bezpośrednio do maszyn, które tę nawierzchnię wykładają. Układamy około 1 km na dobę – mówi Piotr Smolarczyk, prezes firmy Budpol, podwykonawcy Mota-Engilu na autostradzie A1 relacji Stryków – Tuszyn.
Bezpośrednio po wyłożeniu dwóch warstw betonu natryskiwana jest mieszanina dwóch środków: opóźniającego proces hydratacji cementu i środek chroniący cement przed odparowywaniem. – Po około 3-4 godzinach beton osiąga taką trwałość, że można przeprowadzić proces odkrywania kruszywa – szczotkowania przez specjalne urządzenie. Wydrapuje ona część zaprawy cementowej, która w sposób przemyślany nie zdążyła związać górnej warstwy. Przez to mamy szansę wydrapania tego materiału i odkrycia kruszywa, by uzyskać odpowiednio szorstką – mówi prof. Jan Deja z Akademii Górniczo Hutniczej.
Następnie nakładana jest kolejna warstwa, chroniąca przed odparowywaniem. – Z 1 m kw. w ciągu jednej godziny, bez zabezpieczenia mogłoby odparować ponad 2 litry wody! Tej wody zabrakłoby później do wiązania cementu. W międzyczasie odbywa się proces dylatacji – nacinamy beton, aby pękał w odpowiednich miejscach, żeby nie doszło do niekontrolowanego pęknięcia – dodaje prof. Deja.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.