Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak powstaje beton?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
04-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

– Produkcja betonu polega na zmieszaniu cementu z kruszywem, wodą i chemikaliami. Wszystko odbywa się w odpowiednich proporcjach i jest to bardzo skomplikowany proces – o produkcji betonu rozmawiamy z profesorem AGH Janem Deją ze Stowarzyszenia Producentów Cementu i Piotrem Smolarczykiem, prezesem firmy Budpol.

Drogi betonowe są w Polsce coraz popularniejsze. Niewiele osób wie jednak, na czym polega produkcja tego typu nawierzchni. Drogi betonowe realizowane dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są dwuwarstwowe – składają się z warstwy spodniej (konstrukcyjnej), tzw. dolnego betonu i warstwy górnej, zwanej też betonem ścieralnym.

– Żeby wykonać tego typu zadanie potrzebne są więc dwie wytwórnie, które wykonają oba rodzaje nawierzchni. Materiał wytworzony jest dostarczony bezpośrednio do maszyn, które tę nawierzchnię wykładają. Układamy około 1 km na dobę – mówi Piotr Smolarczyk, prezes firmy Budpol, podwykonawcy Mota-Engilu na autostradzie A1 relacji Stryków – Tuszyn.

Bezpośrednio po wyłożeniu dwóch warstw betonu natryskiwana jest mieszanina dwóch środków: opóźniającego proces hydratacji cementu i środek chroniący cement przed odparowywaniem. – Po około 3-4 godzinach beton osiąga taką trwałość, że można przeprowadzić proces odkrywania kruszywa – szczotkowania przez specjalne urządzenie. Wydrapuje ona część zaprawy cementowej, która w sposób przemyślany nie zdążyła związać górnej warstwy. Przez to mamy szansę wydrapania tego materiału i odkrycia kruszywa, by uzyskać odpowiednio szorstką – mówi prof. Jan Deja z Akademii Górniczo Hutniczej.

Następnie nakładana jest kolejna warstwa, chroniąca przed odparowywaniem. – Z 1 m kw. w ciągu jednej godziny, bez zabezpieczenia mogłoby odparować ponad 2 litry wody! Tej wody zabrakłoby później do wiązania cementu. W międzyczasie odbywa się proces dylatacji – nacinamy beton, aby pękał w odpowiednich miejscach, żeby nie doszło do niekontrolowanego pęknięcia – dodaje prof. Deja.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5